søndag 20. februar 2011

Roam Laos with Gap Adventures

Innlegg skrevet 14.02

I dag går dagen med til å nyte luksusen vi har på hotellet (badebasseng, varm dusj, hårføner, gode senger…). Vi har ankommet Bangkok, og har vår siste kveld / natt sammen med resten av Gap-gjengen før vi skilles i morgen. Da går veien til Khaosan Road og overnatting til en femtedel av prisen. Så vi regner med at luksusen vil synke litt også…
Vi har nå altså tilbragt 12 dager sammen med en gjeng på totalt 14 mennesker fra rundt omkring i verden – eller -faktisk har de klart å samle en gjeng der vi og ei jente fra Japan er de eneste som ikke har engelsk som morsmål. De ti andre er fra Australia og England, inkludert guiden. Men det er en flott gjeng, og det har vært utrolig kjekt å være på tur med dem!
Turen starta i Hanoi, der vi møtte de andre på en felles middag første kvelden. Deretter var det rett i bussen neste morgen, med en ca. 10 timers lang busstur foran oss hvor vi skulle krysse grensa til Laos. Etter litt trøbbel på grensa hvor de plustelig skulle ha 50$ for at vi skulle få forlate landet, noe Steve (guiden) aldri hadde vært borti før, kom vi oss uansett over til Laos, og fortsatte bussturen til Lac Xao. På kvelden var det ut for å ha felles middag, mens Line, som hadde blitt sjuk, ble igjen på hotellrommet. Neste dag var akkuratt lik, bare at vi kjørte til hovedstaden, Vientiane. Dette er en av verdens minste hovedstader, og her hadde vi også kun en kveld før turen gikk videre.
Vi begynte å føle at det ble litt mye busskjøring på denne turen, men nå var det heldigvis tid for en dags pause og to overnattinger på samme plass. Vi kom til Vang Vieng, backpackerplassen over alle backpackerplasser i Laos. Her er det kun en gate, og du ser flere backpackere enn lokale. De har klart å bygge opp byen rundt elva, der de tilbyr noen aktiviteter; kajakk-padling, grottevandring, sykkeltur og gåturer. Men den største attraksjonen kalles tubing. Konseptet er enkelt; du leier en badering som du flyter nedover elva på. Det geniale er at det ligger barer langs hele elva, der du kan kjøpe øl eller “buckets” til en svært billig penge. Det skal ikke mer til for å trekke ungdommer (spesielt svensker) fra hele verden til denne lille byen i Laos!

Maiko slukker tørsten med en bøtte sprit
Tubing in the Vang Vieng
 Så gikk turen videre med buss til Luang Pabang. På denne 6 timer lange turen i konstant svingete veier fikk vi se mye av Laos sin flotte natur og uvanlige fjellformasjoner. Så timene gikk ganske fort! Luang Prabang er kjent for sitt nattmarked og billige og gode fruit shakes. Så her starta vi innspurten på gaveshopping til de hjemme, for det var utrolig mye billig og fint der!

På vei til Luang Prabang

Vi bada ved en "stor" foss i Luang Prabang

Fra Luang Prabang gikk turen videre på Mekong River. Vi hadde vår egen båt, en laaaang båt, som vi reiste med i to dager. I løpet av disse dagene kom vi oss over grensa til Thailand, og etter en liten busstur ankom vi Chiang Mai. Her hadde vi kun en liten ettermiddag, før vi hoppa på nattoget til Bangkok. Og her er vi!