fredag 14. januar 2011

Safari mpaka Mwanza (reise til Mwanza)

Nå er vi vel framme i Mwanza hos Eli Marie, Andreas og Tore. De har vært her siden juni og jobber med idrett og utvikling gjennom CHRISC (den internasjonale biten av KRIK). De bor i et stort hus ikke så langt fra sentrum. Mwanza ligger ved Victoria-sjøen, og er en av de største byene i Tanzania. Tore har sagt farvel og vender snuten hjemover, så det er flaks at vi er her så ikke Eli og Andreas blir helt alene. Her i Mwanza er det tydeligvis regntid, for det regner og regner. Dette har ført til mye kortspill og kos i sofakroken. Vi syns egentlig det er ganske deilig å slappe godt av, etter ti innholdsrike dager på starten av reisen. Line og Monica fikk også være med på en fotballtrening med lokale ungdommer. Her fikk de være med på en annerledes oppvarming med rytmer og dansebevegelser. Når resten av gjengen kommer i morgen, skal vi spille kamp mot det lokale jentelaget på tirsdag. Det blir gøy!

Før vi kom hit, var vi på safari i tre dager. Vi dro sammen med Monica, en venninne av Eli, og Tore og Ingrid. Vi ble hentet i Arusha, og kjørte til toppen av Ngorongoro-krateret. Her hadde vi vår første overnatting i telt, og det føltes akkurat som en norsk campingferie, med pøsregn og full campingplass. Heldigvis var det et stort hus hvor vi kunne sitte i ly fra regnet og spille kort til midt på svarte kvelden. Vi gikk og la oss i 8 – 9-tida, da det kjentes som midt på natta siden det blir bekmørkt halv åtte. Vi hadde fine, vanntette telt, så egentlig var det ganske koselig å høre regnet utenfor.

clip_image002
Neste morgen sto vi opp tidlig (halv seks) for å få med oss morgenaktiviteten i krateret. Det ble forsåvidt ikke så mye av, for vi hadde med oss en relativt treig kokk. Vi dro allikevel tidlig nok avgårde, for vi fikk sett stort sett alle dyrene som fantes i krateret. Det første dyret vi så var to geparder som vandret ikke langt fra veien. Ellers så vi alle de fem store; elefant, bøffel, løve, neshorn og leopard. Høydepunktet denne dagen var likevel en sebraføsel! Vi fikk se sebrababyen fra den deiset i bakken, til den reiste seg på bambibein etter kun ni minutter!

clip_image004              image

clip_image009            clip_image011
Dagen etter fortsatte vi safarien i Serengeti, etter nok en regnfull natt på en campingplass midt mellom alle dyrene. Egentlig følte vi oss ganske mette på dyr, men interessen tok seg raskt opp da vi så en vandrende flodhest. Dette var et veldig festlig syn, og det er også ganske sjelden de er oppe av vannet i daglys. Stemningen ble enda bedre da sjåføren fikk beskjed over radioen at det var seks løvinner med minst 14 små løveunger borti høgget. Vi tråkket gassen i bånn og suste avgårde. Det var et nydelig syn da de krysset veien rett foran bilen vår! Denne dagen fikk vi også se to leoparder ligge langflate i hvert sitt tre.
image            image

Vi hadde noen fantastiske safari-dager, til tross for litt regn og små matrasjoner. Heldigvis har vi fått fylt opp magen igjen her i Mwanza! Vi har endelig fått prøvd oss på litt lokal mat, som stort sett smaker veldig godt.

I dag har vi vært på et sinnsykt fint hotell og spist dyr mat (i forhold til lokal mat) og spilt beachvolleyball -og fotball. Godt å få beveget litt på seg!

clip_image016                clip_image018

Vi koser oss veldig her hos Eli og Andreas, og ser fram til godt over en uke til her :)